Conform de wetgeving ten aanzien van de bescherming van gegevens verzoek ik je mijn Privacy verklaring door te lezen. Dit beleid geldt voor alle diensten van Magnolia Studio.

Help, ik moet een weggever maken!

Als je online gaat ondernemen, is het eerste wat iedereen roept ‘heb je al een weggever?’. En dat is natuurlijk ook een belangrijke vraag. Maar misschien ben jij nog helemaal niet zover dat je dit ook echt kunt gaan inzetten. In dit artikel vertel ik je meer over de soorten weggevers die er zijn en...

magnoliasites.nl/magnoliastudio | blog: help ik moet een weggever!

“Mijn coach zegt dat ik een weggever moet maken voor mijn website, maar ik hoe maak je nou een goede weggever? Wat voor soorten weggevers zijn er en hoe maak ik die? Ik weet niet waar ik moet beginnen.”

Speciaal voor jou heb ik dit artikel geschreven. Omdat ik weet dat er nogal wat ondernemers zijn die hiermee worstelen. Laten we beginnen bij het begin.

1 | Wat is een weggever?

De term varieert, er wordt ook weleens opt-in, of lead magnet gezegd. Uiteindelijk komt het erop neer dat je een gratis digitaal product maakt wat jouw bezoekers kunnen aanvragen door hun e-mailadres op te geven. Niks meer en niks minder. De reden dat je dit doet is om meer mensen op je e-maillijst te krijgen, zodat je die mensen kunt mailen en daarmee een ‘band’ op kunt bouwen.

Het is een algemeen gegeven in de marketing dat verkoop pas komt nadat je know, like en trust hebt opgebouwds. Dat houdt in dat jouw bezoeker over het algemeen niet direct over zal gaan tot aankoop, puur doordat jij een mooi aanbod hebt. Er is altijd enige vorm van weerstand. Eerst zal die bezoeker wat meer vertrouwen in je moeten krijgen. Als je dat overlaat aan zijn/haar initiatief, dan ben je afhankelijk. Dat willen we niet als ondernemer. Wij willen natuurlijk invloed op dat proces kunnen hebben. Daarom wil je zelf ervoor kunnen zorgen dat die bezoeker jouw naam vaker hoort, jouw berichten gaat zien en overtuigd raakt van jouw expertise op dat vakgebied.

Door een aantrekkelijke weggever te maken, nodig je de bezoeker uit voor je maillijst. En als die bezoeker inderdaad jouw weggever aanvraagt heb je de eerste stap in dat vertrouwen al gezet. Daarna ga je de mensen op je e-maillijst regelmatig een berichtje sturen. Daarin lever je vooral waarde, zodat je lezers steeds meer vertrouwen in jou gaat krijgen. Op een gegeven moment kun je zelfs een aanbod doen en als je lezer inderdaad vertrouwen in jou heeft gekregen zal die persoon wellicht interesse hebben om een aankoop te doen.

Dit is de reden waarom een weggever zo belangrijk is als je een online business hebt.

2 | Wat is een aantrekkelijke weggever

Je voelt het wellicht al aankomen, maar deze vraag is niet zo simpel te beantwoorden. Welke weggever het beste bij jouw bedrijf past hangt natuurlijk af van verschillende factoren. De belangrijkste daarvan is misschien wel ‘Wie is je klant?’ Pas als je precies weet wat jouw klant nodig heeft, kun je ook je aanbod en dus ook je weggever daarop aanpassen. Als je meer wilt weten over het formuleren van jouw ideale klant en jouw ideale website bezoeker, dan nodig ik je uit eens een GRATIS Website Check te plannen. Dan kan ik je er meer over vertellen en kunnen we ook naar jouw specifieke situatie kijken.

Om te bepalen wat een goede weggever is voor jouw business beantwoord je de volgende vragen:

  • Waar heeft jouw ideale klant LAST van, waar zit de pijn, waar worstelt jouw klant mee? (dit hoeft niet fysiek te zijn!)
  • Waar heeft jouw ideale klant op de lange termijn baat bij? (= jouw aanbod)
  • Wat kun jij aanbieden wat jouw klant direct ‘verlichting’ geeft? (= jouw weggever)
  • Sluit dit aan op jouw aanbod? Zo niet, dan is dat niet erg, als zowel je weggever als je aanbod beide maar dezelfde pijn aanpakken.

Je hebt nu een idee van wat je de bezoeker wilt gaan aanbieden.

Voorbeelden van weggevers kunnen zijn:

  • in 5 minuten van je hoofdpijn af 
  • met deze checklist ga je goed ingepakt op reis
  • in 10 stappen een eigen bedrijf starten
  • ontdek wie jouw ideale klant is met deze visualisatie-oefening

Zie je de overeenkomsten tussen deze zinnetjes? Het zijn stuk voor stuk triggers om bezoekers uit te nodigen de weggever aan te vragen. Stel jij wilt een bedrijf starten, dan is het super fijn om gewoon een stappenplan te kunnen volgen en niets te vergeten. Dat is waar je behoefte aan hebt op dat moment.

3 | In welke vorm bied je de weggever aan

Dat brengt me direct op het volgende. In welke vorm ga je die weggever aanbieden? Het moet mogelijk zijn om de weggever digitaal te ontvangen. Dat kan via e-mail zijn, dat kan een download zijn, dat kan een audiofragment zijn of zelfs een video. De vorm maakt niet zoveel uit, als het maar bij je weggever past.

Die visualisatie die ik hierboven noemde is bijvoorbeeld een audiofragment. Als jij echt nog geen idee hebt wie jouw ideale klant is, dan kan zo’n oefening ontzettend nuttig zijn en voor eye-openers zorgen.

Voor een checklist maak je gewoon een PDFje in Canva. Ken je die online tool al? Zo’n onwijs leuk en handig programma is dat! In mijn blog zal ik Canva zeker nog apart gaan behandelen. Maar speciaal voor dit artikel heb ik alvast een video gemaakt hoe je zelf een checklist maakt in Canva. Check de video hieronder!

Natuurlijk kun je nog veel meer soorten weggevers bedenken:

  • challenge
  • ebook
  • template
  • recept
  • videotutorial
  • werkblad
  • checklist
  • visualisatie
  • meditatie
  • interview
  • overzicht
  • etc.

Je kunt zelf misschien nog wel meer voorbeelden verzinnen 😉

4| Hoe lever je de weggever aan

Afhankelijk van het type weggever dat je kiest en met welk e-mail markting programma je werkt (ik raad ActiveCampaign aan!) koppel je het aanmeldformulier aan je e-maillijst. Daar ga ik in dit artikel niet teveel op in. Wil je daar meer over weten, neem gerust contact met me op of plan een GRATIS Website Check.

 

Je schrijft een aantrekkelijke e-mail waarin je de weggever aanlevert. Niet alleen die weggever, maar gebruik ook de mogelijkheid om jezelf te laten zien. Show it baby! Geef waarde, laat zien wie er achter die download zit. Maak de eerste connectie en bouw vertrouwen op.

Daarna ga je een e-mail funnel inrichten, maar dat is genoeg voer voor een ander artikel 😉

Wil je nog meer inspiratie op doen voor je weggever? Surf dan even naar mijn Pinterest account. Ik heb een bord gemaakt met freebies van andere ondernemers. Daar zit vast voldoende inspiratie voor je bij.

Maar, doe mij een plezier en blijf niet hangen in het zoeken naar inspiratie. Jij kent jouw klant het beste en jij weet waarschijnlijk al precies wat jouw klant nodig heeft. In dat geval, stop the search en ga lekker aan de slag.

Als je online succesvol wilt worden moet je allereerst in actie komen.

Hopelijk heb je iets aan deze tips. Heb jij al een toffe weggever die je wilt delen? Reageer gerust hieronder met een link naar je weggever toe. Zo inspireren we elkaar en vergroten we ons bereik.

Have fun while building your online business. One step at a time. ♥

 

Tot snel!

Liefs,
Bianca

Vond je dit bericht nuttig of interessant? Deel het met je netwerk via onderstaande buttons, want delen is vermenigvuldigen ♥ Dankjewel!

Bianca Molenaar

Ik help coaches & online ondernemers met het maken van een website die werkt voor je business. Authentiek zijn in wat je doet, maar ook een strategische aanpak om jouw bedrijf succesvol te maken. Het kan. En ik leer je graag hoe ♥
Bianca Molenaar | Website Coach voor Ondernemers | magnoliasites.nl/magnoliastudio

Hi leuk dat je er bent! 

Ik ben Bianca (33), webdesigner voor coaches en online ondernemers. Moeder van 3 heerlijke kids die inmiddels lekker op school zitten, gek op het nieuwe online werken en love all things color. Je maakt me blij met chocolade en als ik niet aan het werk ben, vind je me buiten in de natuur. Hoewel een avondje Netflix ook heel fijn is ;-)

Als je meer wilt leren over Wordpress websites en het opzetten van een online business, kijk dan zeker nog even rond op mijn website. Tot later ♥ 

DOWNLOAD GRATIS DE WEBSITE TOOLKIT

website toolkit mockup2
Please enter your name.
Please enter a valid email address.
Something went wrong. Please check your entries and try again.

Meer klanten via je website?

Een strategische website begint met een duidelijk plan. Via de Website Toolkit die ik heb samengesteld, ga jij stap voor stap dat plan maken. Zo leg jij het fundament voor een website die klanten oplevert. Vul je gegevens hieronder in en ik stuur de Website Toolkit gratis naar je mailbox!

Something went wrong. Please check your entries and try again.
website toolkit mockup2